سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر

بلوندی: ساخت ۲ مقر ایرانی و عراقی در «تک تیرانداز»/ پرهیز از حضور در فضاهای تکراری

سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر

عباس بلوندی طراح صحنه و لباس سینمای ایران که توانسته سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند و از جشن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران نیز تندیس دریافت کرده است، در گفت و گو با خبرنگاران سینمایی درباره کارهایی که امسال در آن همکاری داشته و به جشنواره فیلم فجر ارائه شده است، گفت: امسال ۲ کار آماده کردیم و برای جشنواره فیلم فجر ارائه شده است هر دو در حوزه دفاع مقدس آماده شده است، «کارو» به کارگردانی احمد مرادپور و «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری که دو کار کاملا متفاوت به لحاظ بازنمایی دوران دفاع مقدس است.

**ساخت ۲ مقر ایرانی و عراقی در «تک تیرانداز»

وی درباره «تک تیرانداز» و مدیریت هنری این فیلم گفت: فیلمبرداری این فیلم به صورت کامل در شهرک دفاع مقدس انجام شد که کار را برای ما بسیار سخت می کرد. شهرک برای مخاطب که فیلم های حوزه دفاع مقدس را دنبال کرده است کاملا فضای آشنایی دارد و بازسازی تصاویر در این شهرک کار را برای ما دشوار کرد. اما در این فیلم تلاش کردیم از فضاهای تکراری پرهیز کنیم  برای همین منظور دو مقر اصلی ایران و عراق را ساختیم. صفر تا صد این مقرها را ساختیم و به نظرم دو مقر کاملا متفاوت شد.

**تحقیق و پژوهش نیاز اصلی کار است

وی در پاسخ به این سوال که برای ساخت این مقرها چقدر تحقیق و پژوهش کردید گفت: برای رسیدن به فضای ذهنی کارگردان و تطابق واقعیت نزدیک شویم نیاز به تحقیق و پژوهش مناسب در این حوزه بودم ضمن اینکه سالهاست در حوزه دفاع مقدس کار کردیم و از هر پروژه تجربیاتی دارم که به من بسیار کمک کرد.

**«کارو» روایت جنگ در سال ۶۵/ نمایش روستای کردنشین در منطقه ترک نشین

دارنده سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه برای فیلم «سرو زیر آب» درباره فیلم سینمایی «کارو» توضیح داد: قصه فیلم به سالهای ۶۴- ۶۵ است. ماجرا در دل جنگ رخ می دهد. برای این فیلم نیاز به یک روستای کردنشین داشتیم اما به منظور این که در منطقه کردنشین همیشه برف و سرما در آن سالها بوده است بهتر دیدیم برای رسیدن به فضای مطلوب به لحاظ برف و بوران به منطقه اردبیل و خلخال برویم و در آن جا فضای روستای کردنشین را بازسازی کنیم . در این کار هم تلاش کردم آنچه نیاز فضای روستاهای کردنشین بود را در روستای ترک نشین منطقه خلخال ایجاد کنیم.

بلوندی درباره بیماری کرونا و تاثیر آن بر کارش گفت: بالاخره همه جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند ضمن این که باید به درستی مراقبت کنیم و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم اما به این مهم توجه کنیم که زندگی در جریان است و باید زندگی کنیم و هنر جاری و ساری است.

**لذت جشنواره برای من نفس به نفس مخاطب فیلم دیدن است

وی درباره برگزاری جشنواره در شرایط بیماری کرونا گفت: موافق برگزاری جشنواره فیلم فجر در این شرایط هستم اما برای من جشنواره به گونه ای تعریف شده که نفس به نفس تماشاگر فیلم را دنبال کنم و از مخاطب بازخورد بگیرم از زمان دانشجویی که عشق و علاقه به سینما داشتم تا به امروز این گونه برای من جشنواره تعریف شده است. این که عوامل و دست اندرکاران سینما نظرات مخاطبان را می بینند و با آن ها از دیدن فیلم لذت می برند برایم اهمیت دارد نمی دانم امسال چگونه خواهد شد. البته اگر قرار است که مخاطب دچار آسیب شود و شرایط خوبی برای کنار هم دیدن فیلم مهیا نباشد، بهتر است جشنواره برگزار نشود تا کسی آسیب نبیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *