دانستنی های تغذیه ای

خوردن یک برش پیتزا بهتر از خوردن یک کاسه غلات برای صبحانه است!!!

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن یک برش پیتزا صبحانه متعادل‌تری نسبت به یک کاسه غلات صبحانه است، چون حاوی پروتئین و مواد تازه بیشتری است و قند کمتری دارد. بیشتر این صبحانه‌ها حاوی پروتئین و چربی کافی نیستند، اما قند زیادی دارند.

غذا‌های تند عمر را بیشتر می‌کنند

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن حداقل یک وعده غذای تند در روز خطر مرگ را ۱۴ درصد کاهش می‌دهد. همچنین مواد زیست فعال موجود در غذا‌های تند مثل کپسایسین (capsaicin) کلسترول بد و تری گلیسرید را کاهش می‌دهد و التهاب را بهبود می‌بخشد.
زرده تخم مرغ بیشتر از سفید مواد مغذی و معدنی دارد
زرده تخم مرغ حاوی همه ویتامین‌ها و موادمعدنی مفید لازم برای یک رژیم غذایی متعادل است. البته سفید تخم مرغ برای خوردن بهتر است، اما اگر به مواد مغذی بیشتری نیاز دارید زرده گزینه بهتری است. زرده بیشتر از سفیده کلسترول دارد، اما فراموش نکنید که کلسترول هم یک ماده ضروری برای سلول هاست.
فلفل دلمه‌ای بیشتر از مرکبات ویتامین ث داردیک فلفل دلمه‌ای متوسط حاوی ۰.۱۴ گرم ویتامین ث، یعنی ۱.۵ برابر یک پرتقال متوسط است. فلفل سبز ویتامین ث کمتری دارد، اما چون از نیاز روزانه فرد بیشتر است، هر فلفل دلمه‌ای خوب است.

لوبیاها

ایزوفلاون فراوان موجود در لوبیاها سلامت پروستات و استخوان‌ها را تقویت و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند و می‌تواند علائم یائسگی را کاهش دهد. همچنین حاوی پروتئین فراوان هستند و چربی کمی دارند.

کلم بروکسل: ضدسرطان

بروکسل کلم های کوچکی هستند که دارای ارزش غذایی بالایی می باشند و برای سلامتی مفید هستند. این کلم نیز که به خانواده کلم ها تعلق دارد مانند بروکلی و دیگر اعضای خانواده حاوی ترکیباتی است که از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند.

 واقعیت در خصوص گوشت های دودی

با وجود اینکه گوشت های دودی و حتی سوسیس و کالباس شاید طعم خوشمزه ای داشته باشند اما این مواد غذایی خطرناک هستند. بنابراین تا حدامکان باید مصرف آن‌ها کاهش یافته و حتی از برنامه غذایی حذف شوند.

برنج

به عقیده متخصصان تغذیه، در رژیم غذایی گیاهخواری و حذف گوشت با حفظ اصولی کمبودی در فرد ایجاد نمی کند. چون همان طور که گفته شد ۳۰ درصد نیاز بدن ما به پروتئین از طریق منابع گیاهی تأمین می شود. برای جایگزین کردن گوشت می توانید مواد غذایی مناسبی از گروه غذایی دیگر مانند غلات را که حاوی پروتئین بیشتری است دریابید. توجه داشته باشید که گندم، برنج، ذرت، جو و گندم سیاه می توانند جایگزین های مناسبی برای گوشت باشند. می توانید در هر وعده غذایی بین ۳۰ تا ۴۵ گرم از این مواد غذایی میل کنید.

نان سفید

 کربوهیدرات های نظیر نان سفید دارای شاخص گلوکزی بالا و فاقد فیبر هستند، از این رو به سرعت تجزیه شده و شما نمی توانید انرژی لازم از آنها را دریافت کنید در نتیجه دچار بیحالی می شوید.

ماست منجمد

ماست منجمد و ماست با طعم میوه، از جمله محصولاتی هستند که به نظر سالم می آیند؛ اما ماست منجمد که به صورت مخلوط با شکلات و کیک باشد و ماست میوه ای به دلیل اضافه کردن طعم های های مصنوعی گزینه های مناسبی نمی باشند. می توانید خودتان در خانه ماست میوه ای با قطعات میوه مثل توت فرنگی یا هلو یا خیار درست کنید یا به ماست کمی سبزیجات تازه مثل نعناع یا ریحان تازه بیفزایید. ماست با کمی گردو و پسته آسیاب شده یا کمی سیر و پیاز هم پیشنهادهای جالبی هستند.

سوپ مرغ

شیوه‌ی درمانی مادربزرگ‌های ما هیچ ایرادی نداشته است و سوپ جوجه تقویت‌کننده‌ی بی‌ضرر سیستم ایمنی است اما به این شرط که واقعاً با جوجه کامل طبیعی درست شود، نه با تکه‌های مرغ. زیرا این چربی و پوست جوجه است که خاصیت ضدویروسی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *