تله‌تئاتر

معرفی مدیر بخش تله‌تئاتر و گزارش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

 تله‌تئاتر

به گزارش خبرگزاران، طی حکمی از سوی حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، رضا حامدی خواه مسئولیت مدیریت بخش تله‌تئاتر و گزارش‎های صحنه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر را برعهده گرفت.

رضا حامدی خواه متولد ۱۳۴۶ در سبزوار و دارای مدرک کارشناسی کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است.وی تاکنون کارگردانی نمایش های «نسیم حضور»، «قطار ۲۱ جنوب»، «خسیس دهکده»، «یک راز کوچک»، «قوی‌تر»، «بی ریشه»، «تیغ کهنه»، «زمستان ۶۶»، «چمه های استالیان»، «تئاتر دفاع مقدس»، «یک راز کوچک»، «باغ زیتون»، «روژانو» و… را برعهده داشته است.

عضو موسس و رییس کانون نمایش دانشکده سینما- تئاتر دانشگاه هنر، دبیر اجرایی سمینار تئاتر فرانسه و کشورهای اسلامی مرکز هنرهای نمایشی، تدریس نمایش در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی؛ عضو شورای گروه ادب و هنر شبکه ۲، چاپ ده‎ها مقاله تخصصی در نشریات، رییس انجمن نمایش شمیرانات و داوری بیش از ۳۰ جشنواره تئاتر از جمله سوابق این هنرمند است.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه ۱۱ تا ۲۱ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود. نشانی سایت جشنواره www.fitf.ir است.

*داوران بخش دیجیتال آرت جشنواره «هنر زنده است» معرفی شدند

 با پیشنهاد محمود کلاری دبیر بخش دیجیتال آرت و تأیید شورای سیاست‌گذاری جشنواره،ابراهیم حقیقی(طراح گرافیک و عکاس(کامبیز درم بخش(کاریکاتوریست و طراح گرافیک(سیف الله صمدیان(عکاس و فیلمساز) آزاده اخلاقی(عکاس و فیلمساز) به‌عنوان اعضای داوری بخش دیجیتال آرت جشنواره «هنر زنده است» انتخاب شدند.

این بخش به شکل رقابتی در ده عنوان برگزار می شود و بنا به تشخیص هیئت داوران آثار مختلف شرکت کننده در بخش مسابقه و نگاه نو قرار می گیرند. فراخوان اولین جشنواره آنلاین «هنر زنده است» در چهار بخش فیلم به دبیری کمال تبریزی، تئاتر به دبیری بهروز غریب‌پور، موسیقی به دبیری فردین خلعتبری و دیجیتال آرت به دبیری محمود کلاری بیست‌ونهم آذرماه منتشر شد و علاقه‌مندان جهت شرکت در بخش‌های مختلف جشنواره آنلاین «هنر زنده است» می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی  https://portal.aafestival.ir به مطالعه متن فراخوان  و ثبت اثر بپردازند.

نخستین دوره جشنواره آنلاین «هنر زنده است» را مؤسسه فرهنگی هنری «برداشت آخر» و مجموعه فرهنگی هنری «مربع ۱۱» برگزار می‌ کنند. این جشنواره به صورت رقابتی و غیررقابتی در شبکه‌های اینترنتی با حمایت مادی بخش خصوصی و حمایت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۱۰ لغایت ۲۰ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود

*فراخوان دومین جشنواره مونولوگ دانشجویی افرا

دومین دومین جشنواره مونولوگ دانشجویی افرا با عنوان جایزه بزرگ استاد ناظرزاده کرمانی، به دبیری داود نامور و در بهار ۱۴۰۰ برگزار می‌کند.

آکادمی افرا در جهت تقویت و آینده‌سازی شیوه اجرایی محبوب مونولوگ، مخصوصا در روزگار سخت فاصله‌گذاری انسان‌ها، این جشنواره را در عمارت نوفل‌لوشاتو برگزار می‌کند. طراح پوستر این فراخوان «سعید حیدری» است و بخش‌های آن به شرح زیر است: ۱ – بخش صحنه‌ای (اصلی)

الف: مونولوگ – متعارف/ این بخش از جشنواره پذیرای آثاری خواهد بود که در عین نوآور بودن، برای بازتاب متعارف این شیوه اجرایی در بخش صحنه‌ای مناسب باشد. متقاضیان شرکت در این بخش می‌بایست فرم شرکت در جشنواره و مدارک مورد نیاز را (متن نمایشنامه در سه نسخه چاپ شده و یک لوح فشرده حاوی فایل ورد و پی‌دی‌اف) در مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.

ب: مونولوگ – اجرا/این بخش پذیرای آثاری تک نفره خواهد بود که بیشتر مبتنی بر نامتعارف بودن است و ویژگی‌های اجرائی و تجربی جدیدی در حوزه اجرا است و شامل آثاری است که با محوریت تجربه‌های اجرائی (پست دراماتیک، آلترناتیو، ضد جریان، انواع تجربیات رقص معاصر و…) تولید شده باشند.متقاضیان شرکت در این بخش می‌بایست فرم شرکت در جشنواره، مدارک مورد نیاز را (سه نسخه از طرح اجرائی چاپ شده و یک نسخه لوح فشرده حاوی فایل ورد و پی‌دی‌اف) در مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.

۲ – محیطی/در این بخش با استفاده از کافه بام عمارت نوفل‌لوشاتو (روف گاردن)، مونولوگ‌های کافه‌ای انتخاب و اجرا می‌شود. بدیهی است استفاده از فضای کافه باید در خدمت فرم و محتوای اثر نمایشی باشد. متقاضیان شرکت در این بخش می‌بایست فرم شرکت در جشنواره، مدارک مورد نیاز را (سه نسخه از متن نمایشنامه یا طرح اجرایی و یک نسخه لوح فشرده حاوی فایل ورد و پی‌دی‌اف) در مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.

جوایز و امتیازات جشنواره:جوایز نقدی و لوح زرین در رشته‌های نمایشنامه‌نویسی، بازیگری زن، بازیگری مرد و کارگردانی به نفرات برتر اهدا خواهد شد و اجرای عمومی در عمارت نوفل‌لوشاتو شامل سه گروه برگزیده جشنواره می‌شود. گاه‌شمار جشنواره: مهلت ثبت‌نام و تحویل مدارک: از ۲۵ دی تا ۱۰ بهمن ۹۹-اعلام متون یا طرح پذیرفته شده برای بازبینی: ۲۵ بهمن ۹۹- بازبینی ۱۵ دقیقه از آثار پذیرفته شده در مرحله اول: ۲۰ اسفند تا ۲۵ اسفند ۹۹-اعلام پذیرفته‌شدگان مرحله بازبینی: روزهای پایانی اسفند  ۹۹-برگزاری جشنواره در عمارت نوفل‌لوشاتو: بهار ۱۴۰۰

مقررات و شرایط برگزاری جشنواره:هر متقاضی می‌تواند یک اثر را در جشنواره شرکت دهد.جشنواره محدویت موضوعی ندارد اما با توجه به شرایط کنونی و فراگیر جامعه، آثاری که به معضلات زیستی بشر معاصر با نگاهی تاثیرگذار می‌پردازند، در اولویت انتخاب هستند.متقاضیان حضور در جشنواره (کارگردان و بازیگر) می‌بایست دانشجو بوده و یا حداکثر یک سال از فارغ‌التحصیلی آنها گذشته باشد.جایزه نمایشنامه‌نویسی مختص دانشجویان شرکت کننده در این بخش است.حضور مشاور در کنار کارگردان بلامانع است. نمایش‌های راه یافته به جشنواره (هر دو بخش) در رشته‌های نمایشنامه‌نویسی، بازیگری و کارگردانی برای کسب جایزه با هم به رقابت پرداخته و آثار برگزیده در قالب رپرتواری اجرای عموم خواهند داشت. آثار متقاضی تمامی بخش‌ها نباید پیش از این منتشر و یا اجرا شده باشند.

تعیین زمان و مکان اجرا به عهده دبیرخانه است و ستاد اجرایی تا حد امکان سعی بر همکاری و هماهنگی با گروه اجرایی را دارد.دبیرخانه هیچ‌گونه تعهدی برای اسکان گروه‌های شهرستانی ندارد، اما تمامی تلاش خود را برای سهولت در این امر به کار خواهد گرفت.تکمیل و ارائه فرم ثبت‌نام به منزله پذیرش تمامی شرایط، قوانین و زمان‌بندی جشنواره است.مدارک مور دنیاز:گواهی اشتغال به تحصیل و یا کپی مدرک تحصیلی برای واجدین شرایط.کپی کارت دانشجویی.یک قطعه عکس.ارائه مجوز نویسنده و یا صاحب ایده برای بخش‌های مختلف.آدرس و تلفن دبیرخانه:تهران : تهران_ خیابان حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو، نبش تقاطع رازی، روبروی سفارت واتیکان، شماره ۱۸-تلفن:۶۶۹۵۲۶۰۰

*آزاده گنجه از «تئاتر فراگیر و کاربرد آن در تئاتر عروسکی» می‌گوید

برگزاری کارگاه‌های تخصصی در راستای ارتقای بنیه علمی نمایشگران عروسکی از جمله رویدادهایی است که در جشنواره هجدهم رخ خواهد داد و کارگاه «تئاتر فراگیر و کاربرد آن در تئاتر عروسکی» با حضور آزاده گنجه، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران و استادیار گروه هنرهای نمایشی، دومین مورد آن است. کارگاهی که روز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه به مدت سه ساعت و به صورت آنلاین برگزار می‌شود. آزاده گنجه درباره موضوع این کارگاه گفت: موضوعی که قرار است در مورد آن صحبت شود «Immersive theater» است که در فارسی به «تئاتر فراگیر» ترجمه شده است، هرچند ترجمه‌ای ا‌ست که گاهی اوقات چندان بیانگر نیست.

این عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران ادامه داد: «تئاتر فراگیر» که این روزها توجه بسیاری به آن می‌شود، تعریفی تازه است که با تکیه بر فضا، شیوه‌های مختلف اجرا را دربرمی‌گیرد و طبعا در تئاتر عروسکی هم می‌تواند کاربرد داشته باشد. توجه ویژه به کارکرد فضا در اجرا و قرارگیری اجراگر و تماشاگر در محیطی با امکان کنش‌گری مشترک، از جمله پتانسیل‌های تئاتر فرگیر در حوزه نمایش عروسکی است.

او درباره مسائلی که در کارگاه «تئاتر فراگیر و کاربرد آن در تئاتر عروسکی» مطرح خواهد کرد، افزود: در این کارگاه در مور ماهیت «تئاتر فراگیر» صحبت خواهد شد. همچنین در مورد این که چگونه می‌توان عروسک را به‌ مثابه اجراگر واقعی در کنار تماشاگر قرار داد و این فضای فانتزی را هرچه بیشتر با رئالیته برابر کرد نیز گفتگو خواهم کرد و مسئله سوم دیدن نمونه‌های موفق از چنین شیوه‌ای در دنیا به قصد بررسی ایده‌های آن‌هاست.

او در مورد گروه هدف «تئاتر فراگیر و کاربرد آن در تئاتر عروسکی» هم گفت: چه دوستانی که به طور خاص در حوزه تئاتر عروسکی کار می‌کنند و چه کسانی که علاقه‌مند به شیوه‌های تئاتر مشارکتی، بهره‌گیری از فضای عمومی و تئاترهایی هستند که درگیر کردن یک محیط عمومی و فضا با اجرا اولویت آن‌هاست می‌توانند در این کارگاه شرکت کنند. متقاضیان برای شرکت در این کارگاه تا روز ۲۰ دی‌ماه فرصت دارند از طریق تماس با شماره تلفن‌های ۰۹۳۵۳۸۰۱۹۸۲ و۰۲۱۶۶۷۵۴۶۹۶ ثبت‌‌نام کنند.

نخستین کارگاه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک «بیان تصویری عروسک در قاب» است که طی روزهای ۱۸ و ۲۵ دی‌ماه با حضور امیر سلطان‌احمدی، میزبان متقاضیان می‌شود.هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک اسفندماه سال جاری به دبیری زنده‌یاد گلزار محمدی و مدیریت اجرایی مهدی حاجیان برگزار خواهد شد.

*مانور دور میزی بحران با سناریوی آتش سوزی در تئاتر شهر» برگزار شد

«مانور دور میزی بحران با سناریوی آتش سوزی» روز دوشنبه پانزدهم دی ماه با حضور شهردار ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۱ تهران و تعدادی از مدیران سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، سامانه ۱۳۷ و  تئاتر شهر در تالار مشاهیر این مجموعه برگزار شد. بررسی عملکرد نیروهای واکنش سریع در هنگام بروز حادثه و لزوم تخلیه اضطراری و هدایت پرسنل به محل امن از ارکان اصلی عبارت «مانور دور میزی بحران با سناریوی آتش سوزی» محسوب می شود.

تحلیل و بررسی سناریوهای عملیاتی ممکن در مواجهه با حریق در مجموعه تئاتر شهر با توجه به بضاعت وضع موجود، تاکید بر تماس با نیروهای آتش نشانی از طریق سامانه ۱۲۵ به عنوان اولین اقدام اجرایی، ارسال گزارش دقیق و کاربردی حادثه از سوی نیروهای حفاظت فیزیکی مجموعه تئاتر شهر به آتش نشانی جهت آمادگی کامل و مناسب با توجه به عمق و گستره حادثه، تلاش بر رفع موانع موجود ترافیکی برای انتقال سریع ماموران آتش نشانی به محل حادثه، حفظ امنیت مجموعه در موقع حادثه حریق با حضور نیروهای انتظامی ازنکات مهمی بود که درباره اجرای آن در زمان وقوع آتش سوزی تاکید شد.

حاضران در«مانور دور میزی بحران با سناریوی آتش سوزی» پس از برگزاری این نشست، از اماکن مختلف تئاتر شهر دیدن کرده و در جریان امکانات پیشگیری و اطفای حریق مجموعه قرار گرفته و به ارائه نظرات کارشناسی خود در این زمینه پرداختند.

پس از این بازدید نیز مقرر شد  سلسله جلسات آموزشی از سوی کارشناسان اطفاحریق آتش نشانی برای کارکنان مجموعه تئاتر شهر در مجموعه برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *