کاشف قاره آمریکا یهودی بود/ آیا واقعاً کریستف کلمب آمریکا را کشف کرد

خبرگزاری ـ گروه سینما: شعله‌های خشم در آمریکا با قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس این کشور زبانه کشید. در این میان، معترضان به تبعیض نژادی، مجسمه‌های «کریستف کلمب» را تخریب و سرنگون کردند. اقدامی که نشان از یک واقعیت تحریف‌شده دارد؛ نسل‌کشی بومیان آمریکا توسط کریستف کلمب به بهانه کشف آمریکا!

عجیب اینکه روز ۱۲ اکتبر(سالروز ورود کلمب به قاره آمریکا) جشن «روز کلمب» در آمریکا برپا می‌شود، و کمتر کسی می‌داند که کلمب با ورودش به قاره آمریکا، چه بلایی سربومیان آن آورد. اما کلمب چرا این اقدامات فجیع را انجام داد؟ در مستند «تاجران خون» دلایل آن بررسی شده است.

این مستند به کارگردانی وحید هداوند و تهیه‌کنندگی فرهاد عباسی با حضور سیدمصطفی خوش‌چشم تحلیلگر مسائل بین‌الملل  رونمایی و نقد شد.

* روایت غالب از ورود مهاجران اروپایی در قرن ۱۶ به قاره آمریکا همان است که بارها از طریق رسانه‌ها شنیده‌ایم و تحت عنوان «کشف قاره آمریکا» مطرح می‌شود اما مستند «تاجران خون» موضوع دیگری را مطرح می‌‌کند. انگیزه ساخت این مستند چه بود؟

عباسی: با مراجعه به متون تاریخی و نقادانه متوجه می‌شویم که کشف قاره آمریکا در واقع یک کشف نبوده است، بلکه هجوم و اشغال بوده و طی آن تمدن‌های بومی را نابود شده‌اند، چه در آمریکا چه در تاسمانی (قاره استرالیا). عقبه کریستف کلمب و مذهب او تأثیر مستقیمی برای حرکتش به سمت اشغال آمریکا داشته است. علاوه بر آرمان دینی و کشف سرزمین موعود، سوداگری، تجارت و کسب منابع جدید یکی از دلایل اصلی این مهاجرت بوده است و اشغال آنگلوساکسون‌ها را با تئوری علمی توجیه کرده است.

باید رمزگشایی شود که چرا اکنون مجسمه‌های کریستف کلمب ساقط می‌شود و آمریکایی‌ها به روایت «کشف» قاره آمریکا معترض هستند؟

حتی در اشغال قاره آمریکا، برده‌داری با آذین شدن به عناوینی همچون «کشف» انجام گرفته و در گونه‌های جدید، افغانستان و عراق و سوریه هم اشغال می‌شوند. با همین رویکرد مستند «تاجران خون» ساخته شد تا روایت غالب و جریان مسلط را کنار بزند.
باید رمزگشایی شود که چرا اکنون مجسمه‌های کریستف کلمب ساقط می‌شود و آمریکایی‌ها به روایت کشف قاره آمریکا معترض هستند؟

*  چرا روایت‌های غالب درباره قاره آمریکا با چیزی که در مستند «تاجران خون» می‌بینیم، متفاوت است؟

خوش‌چشم: روایت‌های بسیاری درباره شکل‌گیری آمریکا وجود دارد اما روایت غالب با استفاده از هالیوود و… توسط صاحبان زر و زور به دنیا غالب شده است. سال ۲۰۰۵ که هنوز شبکه‌های اجتماعی نبودند، حدود ۱۰۰ هزار رسانه و وبلاگ و… وجود داشت که توسط یهودی‌ها از طریق سفارش آگهی و… تغذیه می‌شدند. بدین ترتیب، یک شبکه حاکم نگاه تک‌روایتی و غالب را در دنیا مطرح می‌کند.
بعد از جنگ‌های غرب آسیا، هزینه‌های استقرار و امتداد هژمونی آمریکا چنان زیاد شد که از داخل بنیه ضعیف و مدیریت منابع سخت‌تر شد. در این مواقع، کار به جایی می‌رسد که اگر حکومت‌ها زودتر چاره‌ای نکنند، به فروپاشی می‌رسند. آمریکایی ها این را فهمیده‌اند و حضور آقای ترامپ هم به این دلیل است. به شهادت فیلم‌های لورفته از کنگره و همچنین افرادی نظیر جان کری، بایدن و اوباما، مشکلات داخلی آمریکا نمایان‌تر شده و تبعیض نژادی و نبود عدالت کیفری ساختار حکومت را ضعیف‌تر کرده است. وضعیت آمریکا اکنون از جنگ داخلی بدتر است و چالش‌های مختلف، آمریکا را به سمت بحران‌های پیاپی می‌برد؛ آمریکایی که خودش در انتخابات رنگی کشورها دخیل بود، الان مدعی دخالت دیگر کشورها در انتخابات خود است و این بیانگر ضعف است. ضعف پلیس در ایجاد امنیت و ناتوانی در جمع کردن تظاهرات، ناتوانی آمریکا در مدیریت کرونا و… مشخص است و به گفته برنی سندرز، آمریکا ۴۰ میلیون گرسنه دارد و ۸۰ میلیون نفر فاقد پوشش تأمین اجتماعی هستند. همه این معضلات داخلی در کنار رفتارهای بیرونی، آمریکا را به سمت فروپاشی می‌برد.

تمدن غرب رو به افول و در حال جایگزینی با تمدن شرق است و این جابجایی با ظهور کرونا رسماً کلید خورده است. باید این افول و دلایل آن باید روایت شود. تا زمانی که روایت آمریکا در دنیا غالب بود، این کار بسیار دشوار بود. اما امروز که روایت‌های متفاوت حتی در کشورهای دست‌آموز آمریکا زیاد شده است، باید به آن‌ها توجه کرد. قبلا با عنوان «توهم توطئه» از چنین روایت‌هایی می‌گذشتند اما اکنون برخی کارشناسان آمریکایی به این موضوع اذعان دارند و برخی مردش از تبعیض نژادی در آمریکا شرمسارند، مانند موضوع «احمد اوبری» سیاهپوستی که توسط سفیدپوستان مانند حیوان تعقیب و شکار شد! عجیب اینکه توییتر از بارگذاری فیلم این جنایت تا ماه‌ها ممانعت می‌کرد.

روایتگری افول آمریکا در خارج از کشورمان به زبان‌های عربی و انگلیسی به مراتب بیشتر دیده می‌شود و مخاطبان گسترده‌تری دارد

متأسفانه افکار عمومی داخل کشورمان حتی نخبگان، نگاهشان همچنان به رویای آمریکایی است و پذیرش افول آمریکا برایشان دشوار است. چنانچه بسیاری از غربی‌ها هم وقتی تهران را از نزدیک می‌بینند تصورشان از یک شهر عقب مانده و بدوی اصلاح می‌شود. اما باید با روایت‌های متقن، روایت‌های جعلی آمریکایی را رسوا کرد. امروز خود آمریکایی‌ها بابت قتل عام میلیون‌ها سرخپوست شرمسارند. باید اسناد و اطلاعاتی که در طول تاریخ سعی شده است پنهان بماند باید به سمع و نظر مردم رساند. معتقدم روایتگری اینچنینی در خارج از کشور به زبان‌های عربی و انگلیسی به مراتب بیشتر دیده می‌شود و مخاطبان گسترده‌تری دارد. حتی می‌تواند به مجموعه مستند تبدیل شود.

عباسی: ان‌شاءالله مستند در آینده نزدیک «تاجران خون» دوبله عربی و در کشورهای همسایه پخش می‌شود. همچنین در نظر داریم پژوهش‌هایمان درباره افول آمریکا را به مجموعه مستندی احتمالاً ۱۰ قسمتی تسری دهیم.

* ادعاهای مطرح شده در مستند «تاجران خون» تا چه اندازه قابل اتکاست؟

خوش‌چشم: در این مستند از سرزمین موعود یهودیان قرائتی شده که مخاطب نباید تصور کند سرزمین موعود صرفاً آمریکاست. چون برخی یهودیان به این باور دارند هر جای دنیا باشند، شبکه مالی و ایجاد قدرت با آن است. آن‌ها فقط به دو هولوکاست معتقدند، اما هرگز به هولوکاست‌هایی که خودشان ایجاد کرده‌اند، اعتراف نمی‌کنند! هولوکاست‌هایی که برای استیلای خودشان بر جامعه انجام گرفته است.

غارت و کشتار بومیان آمریکا توسط کریستف کلمب و سربازانش

افراطی‌ترین صهیونیست‌ها می‌گویند «مجازیم تلمود را بخوانیم اما بقیه اگر بخوانند نمی‌فهمند!» چرا؟ چون در تلمود به صراحت آمده یهود قوم برتر است و بقیه باید مانند حمار باید در خدمت آن‌ها باشند. البته این نگاه شامل همه یهودیان نیست، بلکه بخش سکولار و مذهبی ارتدوکس را شامل می‌شود (نه امثال یهودیان داخل کشور خودمان را).

یهودی‌ها فقط به دو هولوکاست معتقدند، اما هرگز به هولوکاست‌هایی که خودشان ایجاد کرده‌اند، اعتراف نمی‌کنند!

ارائه روایت‌های گوناگون از شکل‌گیری آمریکا تا امروز بسیار لازم است، وقتی هژمونی غرب اجازه بروز چنین روایت‌هایی را نمی‌دهد، توقع می‌رود جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار مقاومت در بُعد فرهنگی-رسانه‌ای کار کند و روایت‌های دیگری را ارائه دهد.
ما بضاعت کمی داریم، یک شبکه پرس تی وی و چند خبرگزاری که کل بودجه سالانه آن‌ها به زحمت چند میلیون دلار می‌شود در حالیکه آمریکا برای بی.بی.دی‌هایش (خنثی کردن تاثیرگذاری رسانه‌های ایرانی، روسی و چینی در خارج از جغرافیای خودشان) سالیانه بیش از ۶۶۰ میلیون دلار هزینه می‌کند!
با این حال، روایت ما یک ظرفیت‌هایی دارد – با وجود اینکه مردم بیشتر نسبت به استعمارگری آمریکا آلرژی دارند – و اکنون که به انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم یک فرصت برای دیده شدن روایت ماست.

* اینکه در مستند ادعا می‌شود کلمب یهودی است، بر چه اساسی است؟

خوش‌چشم: در طول تاریخ سعی بسیاری شده که دین کریستف کلمب و کشور خاستگاهش را طور دیگری روایت کنند. کسی نمی‌پرسد چرا پادشاه اسپانیا باید به یک ایتالیایی پول بدهد که برود کشتیرانی و کشف سرزمین‌های دیگر؟!

در طول تاریخ سعی بسیاری شده که دین کریستف کلمب و کشور خاستگاهش را طور دیگری روایت کنند

عباسی: کریستف کلمب را به عنوان یک مسیحی اهل جنوا ایتالیا می‌شناسیم و ایتالیایی‌ها، اسپانیایی‌ها و آمریکایی‌ها،  روز کلمبوس را جشن می‌‌گیرند. اما تحقیقاتی که در قرن ۱۶-۱۷ میلادی (حدود یک قرن بعد از درگذشت کلمب) انجام شده، نشال می‌دهد که او اهل «پانته ودرا» است و اجدادش جزء کاتالان‌ها (منطقه‌ای در اسپانیا) بوده‌اند. همچنین رسم‌الخطش در آثاری که از او به جا مانده، مختص یهودی‌هاست. اما روایت غالب این را مخفی می‌‌کند.

پناهی، دستیار پژوهش: در جست‌وجوهای مرسوم منابع غالب‌ به دست می‌آید. اما برای یافتن منابع دقیق‌تر و کمتر گفته شده نیاز به جست‌وجوهای بیشتر است. به عنوان نمونه، کلمب شخصیتی است که جنگجو و غارتگر بوده و ناگهان در جوانی ناپدید می‌شود. و بعد با نام «کلمب» و با هویتی جدید ظاهر می‌شود.

* انگیزه یا ایده ساخت مستند «تاجران خون» از کجا آمد؟

هداوند: ایده اولیه ساخت این فیلم سال‌ها در ذهن من بود. یک بخشی از تحقیق در متون ترجمه‌شده فارسی بود و بخش دیگر انگلیسی بود و سعی کردیم روی منابعی کار کنیم که پژوهشگران غربی کار کرده‌اند تا متهم به تعصب نشویم. حتی منابع فارسی را با نمونه خارجی تطبیق دادیم؛ مثلاً یک ماه وسواس روی یهودی بودن کریستف کلمب به خرج دادم تا تهمت نباشد.

* آیا این پژوهش‌ها در قالب مکتوب چاپ خواهند شد؟
این یک تک قسمت از مجموعه مستند تمدن غرب است. اگر مجموعه تکمیل شود، ان‌شاءالله در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

* آیا در کشورهای غربی به ویژه خود آمریکا، پژوهش‌های دانشگاهی درباره واقعیت کلمبوس داریم؟

هداوند: خط قرمزهای برای پرداختن به این ماجرا در تحقیقات دانشجویی وجود دارد اما آنهایی که از آب و گل درآمده‌اند و نگرانی بابت کار و… ندارند، به این پژوهش‌ها روی می‌آورند.

* منابع ساخت مستند را چگونه تأمین کردید؟

عباسی: این مستند که به صورت مستقل ساخته شده است و ساخت ادامه آن بر اساس جذب سرمایه مردمی شروع شده و در سایت «همساز» این پروژه برای تأمین هزینه مستند آزمایش خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *